تاریخ فلسفه،ویل دورانت

فلسفه از اون مباحثی محسوب میشه که وقتی دنبالش میکنی از هر طرف به آدم هایی ارتباط پیدا میکنه که حرفی برای گفتن دارن. آدماییم که حرفی برای گفتن داشته باشن واقعا حیفه شنیده نشن. بهتر بگم، من فکر میکنم نشنیدن و نفهمیدنشون یه جور بیشعوریِ، شاید هم منجر به بی شعوری میشه:). اینو زمانی میفهمی که راجع بهشون می خونی. نادانی یه خاصیتی داره، این که اگه باور نداشته باشی نادانی خودشو نشون نمیده و پشت نقاب وهم آلود دانایی پنهان میشه. از نشونه های نادانی ام اصرار ورزیدن روی اونه. البته به قول فرانسیس بیکن این خاصیت ذهن انسانیِ. ذهن وقتی چیزی رو باور میکنه، تلاش میکنه از هر چیزی برای تایید و اثبات عقیدش استفاده کنه. حالا اگه دلایل قوی و مبرهنی هم برخلاف آن وجود داشته باشه، یا نادیده اش میگیره یا سعی میکنه بی ارزش نشونشون بده، یا یه اتفاق جزئی رو پیدا میکنه و سعی میکنه آن ادله رو نفی کنه و دور بندازه. و اینکارو بدون تعقل و بررسی انجام میده. فکر میکنم چیزی که در حقیقت سرچشمه ی این نادانیِ بشریه، همون فکر نکردن و تعقل نکردنِ به معنای تعصب و پافشاری روی عقاید کنونی و نگرانی از بازنگریه مجدد اون باور ها، یا حتی احساس عذاب وجدان در شک بردن به اونها. عامل به فساد کشیده شدن حکومت هام همینطور. افلاطون وقتی دیدگاه خودش رو در مورد سیاست بیان میکنه، عامل فساد و تباهی حکومت ها رو افراط میدونه و میگه:


" مبنای اساسی دموکراسی عبارت از این است که مردم همه در احراز مناصب دولتی و سیاست مملکت مساوی باشند. در نظر اول این امر نظام و تشکیلاتی بسیار عالی است؛ ولی عاقبت آن شوم و وخیم است زیرا مردم برای انتخاب بهترین حکمرانان و عقلانی ترین احزاب اطلاعات کافی ندارند. مردم شعور کافی ندارند و فقط انچه را که حکام برای خوشایند انها می گویند، تکرار می کنند."


حقیقت راه خودشو از بین تمام اوهام پیدا میکنه، فقط کافیه بهش اجازه ورود بدی.



/ 6 نظر / 916 بازدید
syahbaatr

ربطی به اعراط نداشت این حرفش که.بزرگوار با حکومت شایستگان موافق بوده و بنظرش توده شعور لازم برای حکومت بر خودش رو نداشته.حرفش البته بعضی جاها هم درسته و مصداق داره

faeze-mortazavi

صحبتت در مورد حکومت اشراف درسته، ولی اصن این بخش از صحبتش در مورد جامعه ی آرمانیِ مدنظرش حرف نزده. فقط اومده سیاست های مختلف و نقد کرده یجورایی. @syahbaatr

syahbaatr

بعدا اگه کتاب درست درمونی راجع به تاریخ فلسفه و هنر ایران هم بگوشت خورد بهم بگو.معمولا تو تواریخ فلسفه و هنر حرفی از ایران زده نمیشه.زیاد چیزی مدون نیس بنظرم

faeze-mortazavi

باشه دیدم بهت میگم. بالاخره فیلم انگل و دیدم. فیلم خوبی بود. خیلی ریز و پوشیده مرفه ترین قشر جامعه رو با بدبخت ترینش مقایسه کرده بود ولی رو نبود. لذت بردم. آثاری ام که شرایط متفاوت در شخصیت اعضای خانواده ها به جا گذاشته بود قابل تامل بود. در کل خوب بود. @syahbaatr